Je wilt relevant zijn, het liefst ook een beetje actief op social media en je bent je ervan bewust dat je iets met online marketing moet gaan doen. Het hebben van een website is één ding, maar je moet ook zorgen dat mensen met een doel naar je website komen. Dit doe je onder andere door de inzet van online marketingkanalen. Belangrijk hierbij is dat je zichtbaar bent op de kanalen waar je doelgroep zich ook begeeft.
In tegenstelling tot traditionele vormen van marketing zoals tv-reclames is online marketing relatief goedkoop. Daarnaast bouw je door in te zetten op online marketing ook aan je lange termijn strategie. Door de website en social media kanalen op de customer journey en op elkaar af te stemmen bied je in elke fase de gevraagde informatie aan.
Misschien wel het grootste pluspunt van online marketing is dat het meetbaar is. Ben je bijvoorbeeld van plan Google Adwords in te zetten? Dan kan dat worden gekoppeld aan Google Analytics. Google Analytics inventariseert de webstatistieken. Door Google AdWords te koppelen kun je analyseren hoeveel geld je precies aan advertenties hebt uitgegeven, maar ook hoeveel je eraan hebt verdiend. Hierdoor weet je exact of de inzet van deze advertentievorm rendabel is en op welke tijden het het beste werkt.