Voordat we je gaan vertellen wat wij voor je kunnen betekenen op het gebied van inbound marketing, leggen we graag eerst even het verschil uit tussen inbound en outbound marketing.
In marketing context betekent outbound: naar buiten gericht (push). Denk bijvoorbeeld aan (social media) advertenties en reclames op radio en tv waarin een product of dienst wordt aangeboden. Alles om maar een zo groot mogelijk publiek te bereiken, of mensen er nou op zitten te wachten of niet.
Bij inbound draait het om gevonden worden met relevante content, zodat mensen naar jou toekomen in plaats van andersom. Jij biedt de antwoorden en oplossingen voor hun vragen en probleemstukken op het moment dat zij er zelf naar op zoek zijn. Dus niet, zoals bij outbound, op het moment dat jij dat wilt.
Je doelgroep is het vertrekpunt. Wat wil die lezen, zien en delen? De manier waarop je je doelgroep wilt bereiken is minstens zo belangrijk. Op welke kanalen zijn ze te vinden? Welke tone of voice sluit bij hen aan? Hier stem je je content – blogs, ebooks, whitepapers, video’s, SEO, webinars etc. – op af. Content die de doelgroep aanspreekt en aantrekt, verspreid via de juiste kanalen. Met als doel iemand veranderen van vreemdeling naar koper en uiteindelijk zelfs ambassadeur van jouw product, dienst of merk. In tegenstelling tot outbound mikt inbound dus op het bouwen van langdurige relaties.